maandag 19 januari 2009

Reflectieverslag

Het ontwikkelen, ontwerpen en uitvoeren van CKV lessen.
Wij hebben contact gezocht met een doelgroep die dicht bij ons werkveld ligt. We dagen onszelf hierbij uit verdieping te zoeken binnen het onderwerp. Toch wilden we voorkomen dat het een 'leuke en gezellige' activiteit zou worden, doordat de leerlingen bijvoorbeeld een gelijksoortig niveau, leeftijd en belevingswereld zouden hebben. Ik denk dat we in deze doelstellingen geslaagd zijn met de doelgroep eerstejaars studenten van de artiestopleiding musical van het Deltion College. Ze kennen in grote lijnen het werkveld van drama, waardoor wij handig in kunnen spelen met extra input. Deze extra input (van discipline muziek en beeldend) vormen samen met de toegevoegde diepgang in de discipline drama een goed recept voor een interdisciplinaire opdracht; de cultuurroute.

We hebben ons, dankzij deze doelgroep-keuze, extra kunnen richten op didactische vaardigheden. Zo hebben we bijvoorbeeld bewust, en niet zonder risico gekozen voor, tamelijk droge en theoretische, input. De doelgroep zit hier in eerste instantie niet op te wachten, maar we vonden het voor het praktische deel van de opdracht van groot belang dat de leerlingen enige theoretische kennis van ons meekregen.
Ik vind dat ik (en mijn groepsgenoten) hierin goed geslaagd zijn. De leerlingen hingen (boven verwachting van hun eigen docent) aan m'n lippen; ze volgden het hele college vol interesse en concentratie.


Het ontwikkelen, ontwerpen en uitvoeren van interdisciplinaire projecten (binnen- en buitenschools)
In ons geval betreft de cultuurroute een binnenschoolse activiteit. Althans voor ons ArtEZ studenten. Voor onze doelgroep (Deltion-studenten) was het een buitenschoolse activiteit, omdat het op de academie plaatsvond.
Om de nadruk te leggen op het interdisciplinaire karakter hebben we elke discipline (behalve dans; is overlegd met coaches) afzonderlijk benaderd en geïntroduceerd, om de deelnemers er vervolgens zelf een interdisciplinair geheel van te laten maken.
We hebben hier heel bewust voor gekozen, juist omdat onze doelgroep zelf uit het werkveld van de discipline drama komt. Het eindproduct (een korte scéne opvoeren) hebben we daarom aan laten sluiten bij hun eigen vakgebied. De disciplines muziek en beeldend hebben we hier als het ware omheen gebouwd. Op deze manier ben je dus heel bewust bezig elke discipline te integreren in het eindproduct en sluit het naadloos aan bij hun eigen werkveld en belevingswereld.

Mijn eigen rol binnen dit interdisciplinaire karakter komt naar voren door als coach te fungeren binnen de verschillende disciplines. Mijn specialisme ligt niet bij muziek, maar ik kan (door improvisatie, inspiratie en creativiteit) wel een waardeoordeel koppelen aan de toepasbaarheid van de muziek in de eindpresentatie. Datzelfde geld ook voor de faculteit drama. Met andere woorden: ik ben creatief genoeg om te bepalen of de drie disciplines goed op elkaar inspelen en of het één het ander aanvult, versterkt of juist verzwakt omdat het niet binnen die context past.
In de evaluaties van de verschillende eindproducten (korte scénes door studenten) kwam dit 'interfaculdenken' weer naar voren. Ik denk dat ik (dankzij de vooropgestelde criteria) wel tevreden ben over mijn eigen evaluatie. Ik heb de scene zo objectief mogelijk proberen te evalueren, omdat ik vind dat persoonlijke voorkeur en dus smaak buiten beschouwing moet blijven. Criteria als: 'Is er een spanningsboog aanwezig', of zijn de drie disciplines verweven in de scene', zijn objectief en helpen bij het evalueren en beoordelen van de scéne.


Het uitvoeren van lessen kunst (algemeen)
Bij het reflecteren van deze beroepstaak gebruik ik het theoretische deel van onze cultuurroute; het 'college' over de 17e eeuwse burgercultuur als uitgangspunt.

Op de weblog beschrijven we de vorm van de theoretische input als volgt:
"De informatie over kunst en cultuur in Zwolle in de 17e eeuw, krijgen ze in dit geval allemaal door ons voorgeschoteld in een presentatie in het ochtendprogramma. Dit ochtendprogramma is nog passief (maar wel spectaculair en interessant natuurlijk, vol overgave door ons gepresenteerd!) waarbij de deelnemers alleen maar onze gegeven informatie opnemen."
Uiteindelijk is dit plan wat bijgesteld, omdat het organisatorisch helaas niet realiseerbaar was.
We hebben dit 'passieve' deel ingekort tot een klein uurtje theorie.

Dit college hebben we vervolgens opgesplitst in:
- Een algemeen deel (a.h.v. Reader Interfaculteit)
over Cultuurhistorische plaatsbepaling en Religie en levensbeschouwing (mentaliteit)
- Een beeldend deel (a.h.v. de speciaalstudie)
over de geschiedenis van de spotprent (m.b.t. 17e eeuwse burgercultuur; kunst en vermaak)
- Een theater deel (a.h.v. de speciaalstudie)
over de geschiedenis van de klucht (m.b.t. 17e eeuwse burgercultuur; kunst en vermaak)
- Een muziek deel (a.h.v. De speciaalstudie)
over de 17e eeuwse muziekgeschiedenis als vermakelijk tijdsverdrijf (huiskamerconcert e.d.)

We stelden onszelf hierbij (in beginsel) ten doel de input 'spectaculair, interessant en vol overgave te presenteren. Dit is naar mijn idee niet helemaal uit de verf gekomen. De belangrijkste reden hiervoor is de eerdergenoemde organisatorische tegenvaller. Desalniettemin is in de evaluatie met de deelnemende leerlingen gebleken dat ze (ondanks de lange duur) het college als bijzonder interessant ervaart hebben.
Hieruit mogen we concluderen dat we geslaagd zijn in het interessant en passievol overbrengen van de theorie.
Wat mijn eigen (beeldende) deel betreft, heb ik dit opgelost door zo veel mogelijk beeldmateriaal, en zo weinig mogelijk droge tekst te laten zien. De MBO artiest-opleiding musical is, net als de onze, een creatieve studie. Dit betekent dat ik ze met een beeld veel meer kan prikkelen dan een tekst. De meeste van 'ons soort' zijn immers beelddenkers.

De samenwerking binnen onze sub-groep liep, wat voorbereiding betreft vrij soepel.
Ieder was op de hoogte van zijn eigen deel, en (dankzij de speciaalstudie) bleef er een onderlinge samenhang tussen de theorie van de verschillende disciplines. De overkoepelende invalshoek 'kunst en vermaak' was in alle disciplines aanwezig.
Het algemene deel hebben we in drieën gesplitst.
Na overleg met de coaches besloten we de discipline dans te laten vervallen, omdat Myrthe helaas afgehaakt is halverwege de interfaculteit.

Geen opmerkingen:

Pitch Cultuurroute