maandag 19 januari 2009

Nul-meting

Persoonlijke leerdoelen:
Vorig jaar maakte ik voor het eerste interfacultaire project 'EHBK' eenzelfde nulmeting.
Nu ik terugkijk op deze nulmeting moet ik bekennen dat ik gedurende het project niet actief gewerkt heb aan deze doelstellingen. Ik heb mezelf ongetwijfeld ontwikkeld en misschien onbewust ook wel gewerkt aan die doelstellingen, maar het project draaide beslist niet om deze doelstellingen.
Wat dat betreft lijkt het me goed om dit jaar mezelf ten doel te stellen om ook daadwerkelijk aan m'n doelstellingen te werken. Dit ga ik doen aan de hand van tussentijdse evaluaties (voor mezelf).
Dus doel nr. 1:

- Monitoren van persoonlijke leerdoelen gedurende het project.

Daarnaast lijkt het me verstandig om (wederom) te werken aan mijn werkwijze. Structuur is een belangrijk aandachtspunt in mijn werkwijze. Door vroegtijdig mijn taken te plannen voorkom ik aan het eind van de periode een hoop stress. Tussen haakjes zeg ik wederom, omdat dit onderhand een never-ending-story lijkt te worden. Vaste prik in mijn POP of nulmeting is doel nr. 2:

- 'Plannen'


Inhoudelijke leerdoelen:
Het is nog wat lastig om nu echt al inhoudelijke doelstellingen te maken voor dit project. Omdat ik nog niet exact weet wat me te wachten staat. Toch lijkt het me goed om de nadruk te leggen op het niveauverschil tussen verschillende doelgroepen. In mijn beeldende stages heb ik ervaren dat het lastig is om je opdrachten goed toe te spitsen op een bepaald niveau. Hier wil ik aan werken in de cultuurroute.

Ook vind ik het, net als in het EHBK project, belangrijk dat ik m'n eigen horizon verbreedt. Meer aandacht voor de andere disciplines en meer linken tussen de verschillende disciplines.

Dit is het project bij uitstek om weloverwogen een doelgroep te kiezen. Het project biedt deze vrijheid, en ik denk dat het belangrijk is om hier dan ook goed gebruik van te maken, ik bedoel hiermee dat ik graag kies voor een doelgroep 'out of the box'; geen doorsnee puber of studiegenoten dus.

Samenwerken:
Over de samenwerking binnen de (subgroep van) interfaculteit maak ik me niet zo'n zorgen. Uit ervaring weet ik dat ik me vrij flexibel op kan stellen naar m'n groepsgenoten toe. Ik ben van nature positief ingesteld en vind samenwerking binnen een groep heel belangrijk. Dit betekent dat ik me ook niet onverschillig of star opstel, maar dat ik streef naar een open-sfeer en veel onderling contact, discussie en overleg.

Dit brengt me ook direct bij het proces:
Ik denk dat de basis van een goed (groeps-)proces bestaat uit onderling contact, discussie en overleg. Ik haal veel voldoening uit de samenwerking en juist het verschil tussen de verschillende faculteiten en natuurlijk de verschillende persoonlijkheden (met interesses en talenten) Als deze facetten ook veelvuldig gebruikt worden in het project, spreek ik van een goed proces. Dit proces evalueren we regelmatig. De weblog zal hier een handig medium voor zijn. Want ik denk dat het goed is om 'een kijkje in de keuken' van ons proces te geven. Alle zinvolle input (positief én opbouwend) kan immers een aanleiding zijn om ons proces bij te schaven of juist dezelfde koers aan te houden.

Geen opmerkingen:

Pitch Cultuurroute